Friday, July 5, 2013

Antara Hikayat, Riwayat Dan Ayat.

Oleh: MRY


Hikayat Merong Mahawangsa sebenarnya adalah merupakan sebuah riwayat perjuangan yang hebat yang penuh kegemilangan seorang Mujahid dan Khalifatullah di Timur. Kekhalifahan yang bergabung dengan pemerintahan para Syariff di Kota Mekah.

Sebuah riwayat yang bersambung terus kepada Nabi Allah Iskandar Zulkarnain dan bersambung kepada Nabi Allah Sulaiman dan seterusnya bersambung kepada Nabi Allah Daud. Tiga personaliti yang di wartakan kepada kita melalui Ayat-Ayat suci Al-Quran Al-Qarim, Melalui Jibrail dan Rasulullah SAW.




Mengkhianati riwayat tersebut dengan menjadikannya sebagai sebuah hikayat dongeng, mitos atau lagenda adalah merupakan satu pengkhianatan terhadap kebenaran. Penafian mutlak terhadap kesucian dan kemuliaan Ayat-Ayat Al-Quran. Satu pembohongan terhadap sejarah Islam dan ketamadhunan manusia.

Pesan Rasulullah SAW, " Barang siapa mengenal akan dirinya pasti mengenal dia akan Tuhannya."

Kenalilah diri kita sendiri. Siapa kita yang sebenarnya. Zahir dan Bathinnya. Ketahuilah asal usul kita. Asal usul yang zahir mahu pun yang bathin.

Jangan tertipu dengan fitnah para pendusta dan penderhaka yang memusuhi kebenaran dan kemuliaan Ayat-Ayat suci Allah SWT.

Yakinlah dengan janji Allah bahawa apabila muncul kebenaran maka akan sirnalah kebathilan.

Sebagaimana turun naiknya nafas ini yang senantiasa di dalam gengamanNya maka begitulah dengan perjalanan seisi alam ini. Di tangan Nya lah taqdir segala sesuatu itu.



No comments: